VEDTEKTER
for
VARDETUNET HUSEIERFORENING

(Vedtatt på konstituerende generalforsamling 04.12.96, oppdatert for endring 1999,2000,
2004, 2006, 2007, 2014 og 2017)
(Sist endret på ordinær generalforsamling 12. mars 2019)

 

§ 1. NAVN OG EIERFORHOLD
Huseierforeningens navn skal være Vardetunet Huseierforening.
Eiere av hus på felt B3 Vardåsen har rett og plikt til å være medlem av foreningen.
Huseierne i Vardetunet Huseierforening eier, som medlemmer av huseierforeningen, i
fellesskap gnr. 89, bnr. 96 i Asker kommune.

§ 2. FORMÅL
Huseierforeningens formål er:
A) å ivareta og koordinere medlemmenes fellesinteresser som boligeiere og
B) å vedlikeholde og forvalte huseierforeningens eiendom med grøntarealer,
beplantning, lekeplasser, veier, garasjer, kabel TV-anlegg og andre felles
innretninger av enhver art.
Styret har også mandat til å fremforhandle tilbud på internett-leveranser, som beboere står fritt
til å benytte seg av.

§ 3. FELLESUTGIFTER
Huseierforeningen betaler alle utgifter til drift og vedlikehold av huseierforeningens eiendom
som nevnt under punkt 2 B. Huseierforeningen betaler også utgiftene til andre fellestiltak som
pålegges av generalforsamlingen.
Til dekning av fellesutgiftene, betaler hver boligenhet tilknyttet huseierforeningen et
kostnadsbidrag,
som forfaller forskuddsvis senest den 1. i hver måned. Bidragets størrelse
bestemmes av generalforsamlingen, på grunnlag av budsjettet.

§ 4. MEDLEMMENES PLIKTER
Medlemmene er forpliktet til å rette seg etter huseierforeningens vedtekter og vedtak fattet av
generalforsamling og styre.
All opptreden må skje aktsomt og i henhold til normer for godt naboskap.
Alle medlemmer kan velges til, og plikter å motta verv i huseierforeningen. Et medlem kan
nekte gjenvalg i påfølgende periode.
Vedrørende gjerdeoppsettregler skal Vardetunet Huseierforening følge gjeldende
gjerdeoppsettregler for Asker kommune.
Medlemmer er forpliktet til å bidra ved de dugnader Vardetunet Huseierforening arrangerer.
Bidraget kan gis i følgende former:
1. Deltakelse på en eller flere av dugnadsdagene.
2. Deltakelse i form av andre oppgaver tildelt av styret/dugnadsansvarlig.
3. Ytelse i form av kr. 500,- innbetalt til Vardetunet Huseierforening.

Parkering og unødig kjøring på tun er ikke tillatt.

Lading av kjøretøy:

  1. Lading skal foregå i nytt ladeanlegg (2018), og den enkelte beboer må selv gå til innkjøp
    av ladeboks godkjent av styret. Ladeboksen skal monteres av firma godkjent av styret. Alle
    bokser må kunne lastbalanseres i samme system som eksisterende.
  2. Det er ikke tillatt å lade fra stikkontakt i garasjene.
  3. Vardetunet Huseierforening står ansvarlig for infrastrukturen til ladeanlegg, mens den
    enkelte beboer står ansvarlig for egen ladeboks og all bruk av denne, herunder alt vedlikehold/
    utskifting.
  4. Strømforbruket for lading skal avregnes etter forbruk, og belastes eierne av ladbare
    kjøretøyer. Eierne av ladbare kjøretøyer må i tillegg betale for å dekke
    utgifter til tjenester, service og vedlikehold knyttet til lading (deriblant 4G rutere).

§ 5. GENERALFORSAMLINGEN
Generalforsamlingen er huseierforeningens høyeste myndighet. Hvert år innen 30. april, med
minst 8 dagers, høyst 20 dagers varsel, skal det innkalles til ordinær generalforsamling, hvor
hver boligenhet, jfr. pkt. 1, avgir en stemme.
Informasjon og innkalling til generalforsamling, med dokumentasjon kan sendes elektronisk
til de som ønsker det.
Det er anledning til å møte ved fullmektig. Ingen kan møte med mer enn en fullmakt. Alle
vedtak fattes ved simpelt flertall av de avgitte stemmer, med unntak av vedtak som nevnt i § 9
samt vedtak som gjelder lånopptak med pant eller salg av foreningens faste eiendommer.
Vedtak om dette krever minst 2/3 flertall av de avgitte stemmer.
På den ordinære generalforsamling skal disse sakene behandles:
1. Konstituering
2. Årsmelding fra styret
3. Fastsettelse av resultatregnskap og balanse, herunder anvendelse av overskudd
eller dekning av tap.
4. Driftsbudsjett og fastsettelse av kostnadsbidragets størrelse.
5. Valg av revisor.
6. Valg av styremedlemmer og varamedlemmer.
7. Andre saker som er nevnt i innkallelsen.
Saker som et medlem ønsker behandlet på ordinær generalforsamling, skal nevnes i
innkallelsen når det skriftlig settes fram krav om det innen den frist styret bestemmer.
Ekstraordinær generalforsamling skal innkalles med samme frist, når det kreves av styret,
revisor eller når minst 10 % av de stemmeberettigede skriftlig krever det.
Den som krever ekstraordinær generalforsamling må angi hvilket emne som ønskes
behandlet.

§ 6. STYRET
Styret består av leder og tre styremedlemmer med to varamedlemmer. Styreleder velges ved
særskilt valg, og for ett år av gangen. Styremedlemmer velger for to år av gangen.

§ 7. STYRETS VEDTAK
Styret kan treffe vedtak når minst 3 – tre – medlemmer er til stede og minst tre stemmer for
vedtaket. Styret forestår den daglige drift av huseierforeningens eiendom i samsvar med
huseierforeningens vedtekter og generalforsamlingens vedtak.

§ 8 PANTESIKKERHET
Som sikkerhet for oppfyllelse av medlemmenes forpliktelser, er det tinglyst en panterett i hver
boligenhet med kr. 5.000,- til huseierforeningen. Denne panterett har opptrinnsrett med
prioritet etter Husbanken.
Forretningsfører har ved en huseiers mislighold av økonomisk art, fullmakt til å begjære
tvangssalg over vedkommende hus. Huseierne kan ikke fremsette motkrav med mindre dette
er erkjent eller rettskraftig avgjort ved dom.

§ 9. VEDTEKTSENDRING
Endringer i huseierforeningens vedtekter kan bare besluttes av generalforsamlingen med
minst 2/3 flertall av de avgitte stemmer.

§ 10. TVISTER
Eventuelle tvister mellom huseierforeningen og en huseier, blir å avgjøre ved de alminnelige
domstoler. Partene vedtar eiendommens verneting som eneste verneting.

§ 11. OPPLØSNING
Oppløsning av huseierforeningen kan ikke skje uten samtlige huseiere, jfr. pkt. 1, og Asker
kommunes samtykke.